niedziela, 23 lutego 2020

,,Balladyna" - Max Czornyj,Gaja Grzegorzewska,Robert Małecki, Łukasz Orbitowski,Małgorzata Rogala,Alek Rogoziński, Marek Stelar, Marcel Woźniak.

,,Już przeszłość zamknięta
W grobach... Ja sama panią tajemnicy."


 Wszyscy znamy ,,Balladynę" Juliusza Słowackiego. Balladyna żądna władzy zabija swoją siostrę Alinę a potem swojego męża Kirkora. Zło, żądza i chciwość która przewijała się w oryginalnej wersji ,,Balladyny" była idealnym motywem dla tej książki i dla tych autorów którzy oryginalnie nawiązują do Balladyny.
W książce mamy osiem krótkich opowiadań. Każda jest inna. Raz czytamy o siostrach bliźniaczkach a innym razem o dwóch studentkach które aplikują do jednej firmy. Prawie w każdym opowiadaniu widać zazdrość i rywalizację Moimi top 3 opowiadaniami były:

1.„Raz, dwa, trzy, znikasz Ty” Marcel Woźniak - klasyczna interpretacja ,,Balladyny". Dwie siostry bliźniaczki które zostają rozdzielone i trafiają do osobnych rodzin. Zdrada, zazdrość i na końcu zbrodnia. W tym opowiadaniu znajdziesz wiele podobieństw do oryginalnej wersji takie jak; blizna na czole czy ,,malinowe niebo".Finał mamy nieco inny niż przy oryginalnej wersji ale dla mnie idealny.

2. „Model testowy B” Gaja Grzegorzewska - te opowiadanie polubiłam ze względu na science fiction. Nie pomyślałabym że z dramatu można tak pięknie przerobić na sf ale Gai się to udało.

3. „To nie jest kolejna ballada o miłości” Max Czornyj -  pierwsze opowiadanie jakie jest w książce. Nie ma tam niczego słodko-pierdzącego ( choć nie wiadomo czy temat z zbrodnią można tak nazwać) a wręcz przeciwnie nie raz miałam mdłości i musiałam odstawić tą książkę. Poznajemy działania naszej Balladyny ale pomimo i tego nie potrafiłam je uzasadnić. Ale ta powieść jest dla odważnych i nie dla osób o słabych nerwach.Zawiera sceny drastyczne. Mimo tego wszystkiego zaliczyłam ją do top 3. Dlaczego? Może dlatego że była mocna a o to też w kryminałach chodzi.

Jeśli ktoś z Was nie czytał książki zapraszam. Myślę że każdy odnajdzie w niej swoje top 3 opowiadania. Myślę że to jest idealna propozycja dla fanów powieści klasycznej w nieco odrestaurowanym wydaniu.Moja ocena tej książki t: 3/5  ⭐

15 komentarzy:

  1. Wygląda na całkiem ciekawą pozycję ;) Chętnie przeczytam

    MilGor

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem najbardziej ciekawa opowiadania Alka. Muszę przeczytać ten zbiór.

    OdpowiedzUsuń
  3. Lubię takie antologie, pozwalają na poznanie pióra danego autora zanim sięgniemy po jego pełnoprawną powieść. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciekawa antologia, na pewno dobra podczas podróży, kiedy czytanie powieści "we fragmentach" bywa problematyczne.

    OdpowiedzUsuń
  5. Podsumuwująca ocena niekoniecznie zachęca, ale klimat jak najbardziej tak, czasem właśnie krótkich form poszukuję. :)

    OdpowiedzUsuń
  6. lubię czasami przeczytać jakąś krótką formę, zwłaszcza w takim klimacie, chętnie sięgnę :-)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ciekawe, lubię opowiadania, a tutaj bardzo oryginalny sposób przedstawienia Balladyny :-)

    OdpowiedzUsuń
  8. No ciekawie się zapowiada!

    OdpowiedzUsuń
  9. Przekonałam się ostatnio do antologii kryminalnych. Z przyjemnością przecZytam i ten zbiór.

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo fajnie się zapowiada. Książka z taką ilością autorów musi być ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Jaka niezwykła książka, napisana przez tyle osób.

    OdpowiedzUsuń
  12. Ja mam jednak słabe nerwy... Odpadam...

    OdpowiedzUsuń
  13. Z Twojego opisu mniemam, że to pozycja nie dla mnie

    OdpowiedzUsuń
  14. Ciekawe, jakie byłyby moje topy w tej książce :) mam ją w planach!

    OdpowiedzUsuń